Dag 3

20 augustus 2018 - Pasar Baru, Indonesië

Vandaag eerst lekker uitgeslapen, ontbeten en met de tuk tuk naar het oude stadsdeel Kota, oud Batavia geweest. Indrukwekkend, helaas waren de musea gesloten vanwege de Asian Games. Het is best druk in de stad. Daarna naar de oude haven gelopen waar vroeger de VOC schepen binnen kwamen. De wandeling liep door een hele straat vol met maritieme bedrijfjes, de een maakt netten, de ander dekzeil, de ander verkoopt reddingsvesten, etc. Oversteken in Jakarta gaat trouwens steeds beter, we weten nu hoe het moet, niet bang zijn en gewoon hand omhoog en de drukke straat opstappen  tussen alle auto's,  brommers, fietser, scooters, motoren, tuk tuk door. Kijk hier trouwens eerst naar rechts, andersom dan in Nederland, ze rijden hier links. Nou ja, links...? Ze rijden aan alle kanten, halen links en rechts in, hier kan alles en blijkbaar gaat het vaak goed.

Wij zijn net zo'n attractie, want er wordt steeds getoeterd en gezwaaid naar ons. Zo kwam er een man op een brommer aanrijden en sprak ons aan, bleek Nederlands te praten en werd onze gids van de middag. Met hem door de echte dorpen binnen Jakarta gelopen, een echte krottenwijk, je kijkt je ogen uit. Daar wonen mensen in een hutje op de vuilnisbelt,  maar geen rat of kakkerlak gezien. Daarna met een longboat door de haven gevaren en uitleg gekregen over de handels gebouwen in specerijen. Ook nog even aan boord geweest op zo'n houten handelsschip. Onderhoud?? Wat is dat? Verder met een tuk tuk naar de oude Nederlandse ophaalbrug gereden. Een gezellige middag, een heel ander stuk van Jakarta gezien dan je als toerist normaliter ziet. Zal straks wat foto's laden. Wat zijn de mensen vriendelijk hier en als ze vragen waar we vandaan komen, dan zeggen ze meteen ahh... blandas! Een grappig scheldwoord  voor een blanke Nederlander.

In de avond naar een skybar geweest, in de BCA toren op de 59e verdieping, wauw wat een uitzicht! Lekkere cocktail gedronken en daarna gegeten in een japans restaurant, waar je je schoenen uit moest doen, haha...

Nu languit op bed in de hotelkamer, zo lekker slapen. Morgen vliegen we om 20.00 uur naar Medan op Sumatra. Boeking van de vlucht is vanochtend toch gelukt.

Welterusten en tot morgen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Maaike:
    20 augustus 2018
    Wauw dat klinkt goed zeg! Wat een indrukwekkende dag!
  2. Rose:
    20 augustus 2018
    Leuk he dat oversteken. Vroeger altijd gelachen om mijn oma. Ze zie dan;nu ben ik aan de beurt, stak haar hand uit en ging dan meteen, wij erachteraan.
    De meeste Indonesiërs leren zichzelf Nederlands aan. Lekker makkelijk.
  3. Rene:
    21 augustus 2018
    WoW gaaf hoor begin is al super dus 😀👍🏼 Blijf jullie volgen 😘
  4. Jacqueline:
    25 augustus 2018
    Wat late reaktie...keken vandaag voor het eerst.....Dorine en ik zeiden tegelijkertijd hetzelfde wat we later lazen van Rose....dus ECHT waar!!
    Mooie reislogger! Genieten ervan😁😉